cieľ projektu,
etapy riešenia (
1.etapa,
2.etapa,
3.etapa),
implementácia aktivít,
riešiteľský kolektív
- zlepšiť rozvoj kľúčových kompetencií žiakov 9. ročníkov základných
škôl a 1. ročníkov stredných škôl aplikovaných na oblasť matematiky
a priblížiť sa tak k vzdelávacím trendom reprezentovaným štúdiou OECD-PISA,
- zlepšiť prípravu učiteľov základných a stredných škôl na transformáciu
vzdelávania v oblasti matematiky smerom k rozvoju kľúčových kompetencií.
Uvedené ciele sú reakciou na výsledky slovenských
žiakov dosiahnuté v medzinárodnom testovaní OECD PISA 2003 ako aj na
odporúčania uvedené v hodnotiacej správe PISA Slovensko 2003 –
Matematická gramotnosť.
Učitelia matematiky škôl zapojených do projektu budú
spôsobilí používať, hodnotiť a vytvárať matematické úlohy podporujúce
rozvoj kompetencií a napomáhajúce rozvoju matematickej gramotnosti
potrebnej v reálnom živote. Tieto úlohy budú nadväzovať na obsah a formy
úloh použitých v medzinárodnom testovaní PISA. Pilotované úlohy budú
sprístupnené v podobe knižnej publikácie (s metodickým komentárom) a v
elektronickej podobe na web-stránke projektu.
Projekt sa zameriava na pedagogických pracovníkov a
žiakov 9. ročníkov ZŠ vrátane žiakov zo znevýhodneného socálneho
prostredia. Výber učiteľov zapojených do projektu budeme robiť tak, aby
sa pilotovania úloh zúčastnili aj žiaci z rómskej komunity.
príprava na realizáciu vzdelávania učiteľov a na vytvorenie jednotlivých matematických úloh.
- stretnutia vedenia projektu (manažer projektu, odborný garant, garanti pre vzdelávanie a monitorovanie, gestori pre 4 oblasti matematiky, web-majster)
- stretnutia zamerané na evaluáciu projektu
- stretnutia zamerané na monitorovanie projektu
-
odborné pracovné semináre (manažer projektu, odborný
garant, gestori pre 4 oblasti matematiky) zamerané na štúdium materiálov
a úloh PISA z oblasti matematiky, metodiku hodnotenia úloh
- tvorba koncepcie vzdelávania učiteľov zapojených do projektu
-
príprava úloh (manažer projektu, odborný garant,
gestori pre 4 oblasti matematiky, odborní pracovníci), ktoré budú v
priebhu projektu pilotované a budú súčasťou pracovných materiálov na
jednotlivých školeniach pre učiteľov zapojených do projektu
-
tvorba dotazníkov (manažer projektu, odborný garant,
garanti pre vzdelávanie a hodnotenie, gestori pre 4 oblasti
matematiky)
-
vytvoriť niekoľko celkov matematických úloh, rozoslať
tieto úlohy učiteľom zapojeným do projektu, získať spätnú väzbu
pilotovaním vytvorených úloh,
-
školenia pre učiteľov zapojených do projektu (typ
úloh používaných v testovaní PISA, metodika ich hodnotenia, skúsenosti s
tvorbou a použiteľnosťou jednotlivých typov úloh, použitie úloh v rámci
vyučovania, praktická tvorba, výsledky pilotovania jednotlivých úloh a
skúsenosti s ich použitím) pod vedením lektorov,
-
posledné zo série školení je obhajobou záverečnej
práce, v rámci ktorej každý účastník školenia vytvorí a bude pilotovať
ním vytvorené matematické úlohy (časť z takto vytvorených úloh plánujeme
zaradiť do definitívnej podoby zbierky úloh, ktorá je jedným z výstupov
projektu)
- vytvorenie a prevádzkovanie web-stránky
projektu
Pri vyhodnocovaní pilotovania a skúseností učiteľov sa použijú
- dotazníky
- diskusia v rámci workshopov
- prípadná diskusia na web-stránke projektu
- vyhodnotenie dotazníkov, spätnej väzby a pilotovania jednotlivých úloh
- vytvorenie definitívnej podoby úloh (manažer projektu, odborný garant, gestori pre 4 oblasti matematiky, odborní pracovníci)
- zverejnenie zbierky úloh na web-stránke projektu
- spracovanie metodiky, systému a programu vzdelávania
garant pre vzdelávanie: zabezpečuje
školenia pre učiteľov (predpokladaný počet: 5 workshopov, na každom 20
učiteľov), podieľa sa na spracovaní metodiky a systému vzdelávania,
zabezpečuje kontakt s učiteľmi zapojenými do projektu
garant pre monitorovanie: zabezpečuje
prípravu dotazníkov, vyhodnotenie dotazníkov a diskusií k jednotlivým
sadám úloh
gestori pre jednotlivé matematické oblasti
sú zodpovední za prípravu matematických úloh, obsahovo zabezpečujú
školenia pre učiteľov, podieľajú sa na spracovaní metodiky a systému
vzdelávania
web majster, personalista zabezpečujú
organizačne tie stránky projektu, ktoré zodpovedajú ich funkcii
O organizačných stránkach projektu
rozhoduje manažer projektu na základe diskusie s organizačným tímom,
ktorí tvoria spolu s ním garanti pre vzdelávanie a monitorovanie.
O odborných stránkach projektu rozhoduje
odborný garant projektu na základe diskusie s gestormi pre jednotlivé
matematické oblasti.
Monitorovanie bude realizované formou
- dotazníkov k jednotlivým sadám úloh, tie budú
zasielané učiteľom spolu s jednotlivými sadami
- diskusií na workshopoch pre učiteľov zapojených do projektu
Na príprave dotazníkov sa po odbornej stránke budú
podieľať gestori pre jednotlivé matematické oblasti, po odbornej aj
organizačnej stránke garant pre vzdelávanie. Vyhodnotenie zabezpečí
garant pre monitorovanie. Na základe informácií získaných z dotazníkov a
diskusií gestori vytvoria definitívnu podobu zbierky úloh, rovnako tak
sa tieto informácie použijú pri spracovaní definitívnej metodiky a
systému vzdelávania v závere realizácie projektu.
riadiaci personál:
manažer projektu: Zbyněk Kubáček
administratívny/obslužný personál:
web majster: Eva Jamrichová
administratívny pracovník: Zuzana Ballayová
odborný personál:
odborný garant projektu: Pavol Černek
garant pre vzdelávanie: Michal Demetrian
garant pre monitorovanie: Anna Černeková
gestori pre jednotlivé matematické oblasti
(kvantita; priestor a tvar; náhodnosť; zmena, vzťahy a závislosť) Svetlana
Bednářová, Pavol Černek, Štefan Gyürki, Zbyněk Kubáček, Ján Žabka
|